سوالات درباره ارتودنسی در غرب تهران

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

سوالات درباره ارتودنسی در غرب تهران

بسیاری مردم در دنیا دندانهای ناصاف و نامرتبی دارند. در بسیاری از آنها این ناصافی مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی کند. ولی در برخی دیگر این ناصافی ممکن است به گونه ای باشد که علاوه بر زیبایی از نظر سلامتی هم بر فرد تاثیر بگذارد. بهمین دلیل در این افراد دندانپزشکان درمان ارتودنسی را توصیه می کنند. در مطالب متعددی درباره ارتودنسی در غرب تهران صحبت نمودیم. در این مطلب به یک سری سوالات رایج در این زمینه پاسخ می دهیم.

ارتودنسی چیست

دندان ها در بسیارى از افراد در زاویه درست و فاصله مناسب از هم رویش نمى کنند. در بعضى افراد دندان ها ممکن است خیلى نزدیک به هم یا روى هم رویش کنند که این موارد علاوه بر ظاهر نازیبا، مى تواند در سنین بالاتر باعث عوارضى مثل سایش دندان ها و بروز دردهایى در مفاصل فک فرد شود. ارتودنسى درمان مناسبى براى این افراد جهت داشتن دندان هاى مرتب است.

بهترین زمان برای درمان ارتودنسی

در مورد درمان ارتودنسى باید دانست که هرچند بهترین زمان آن در سنین ۹ تا ۱۴ سالگى است، اما درمان مختص دوران نوجوانى نیست و بسیارى از بزرگسالان نیز در سنین بالا از این درمان بهره مى برند. این درمان معمولا در مدت بین یک تا دو سال توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسى صورت مى گیرد.

چرا بهترین زمان ارتودنسی دوران بلوغ است؟

در دوران بلوغ استخوانهای بدن همچنان در حال رشد هستند و سرعت ترمیم آنها خیلی بیشتر از دوران بزرگسالی می باشد. در دوران بلوغ حرکت استخوانها با دستگاههای ارتودنسی بسیار راحت تر از دیگر دوران ها انجام می شود. درهنگامی که استخوانها هنوز رشد می کنند، راحت تر می توان آنها را تغییر جهت  و شکل داد. بهمین دلیل توصیه می شود که بهترین زمان برای درمان ارتودنسی، سنین بین ۹ تا ۱۴ سالگی می باشد. در سنین بالاتر هم می توان ارتودنسی را انجام داد اما برای مرتب نمودن دندانها. اصلاح ناهنجاریهای فک با ارتودنسی در سنین بالاتر امکان پذیر نیست و برای  اصلاح آنها باید حتما جراحی انجام گیرد.

ناهنجاری های دهان و فک

به طور کلی اگر فک و دندانها به طور اصولی رشد نیابند دچار مال اکلوژن یا ناهنجاری های می گرند. در این ناهنجاری ها شکل و قرار گرفتن دندانها یکسان نمی باشند. بعنوان مثال ممکن است دندانها کج شوند. ممکن است هم تراز هم نباشند. ممکن است شکل دندانها تغییر کند. برای اصلاح این ناهنجاریها بهترین درمان ارتودنسی می باشد. این ناهنجاریهاممکن است عواقب ناخوشایندی برای افراد داشته باشد. علاوه بر ظاهر نازیبا، پوسیدگی دندانها و سایر بیماریهای دهان و دندان نیز در این افراد زیاد رخ می دهد.

سفید کردن دندان حین درمان ازتودنسی دندان امکان پذیر است

گفتی است که متخصصین ارتودنسی با سفید کردن دندان در حین درمان ارتودنسی مخالف هستند چرا که استفاده از مواد سفید کننده دندان بر پایه پراکسید هیدروژن است. پراکسید باعث کاهش شدت اتصال چسب های ارتودنسی به سطح مینای دندان می شود.همچنین می تواند اثرات آن را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد. پراکسید هیدروژن تاثیر قابل توجهی در ساختار و ترکیب مینای دندان دارد

فیس ماسک چیست

یکی از درمانهای جانبی برای ارتودنسی دندان وسیله ای به نام فیس ماسک است. جالب است بدانید که فیس ماسک دستگاهی با عملکرد ارتوپدیک در درمان های ارتودنسی است. از جمله اثرات جانبی فیس ماسک، چرخش فک پایین به سمت پایین و عقب است. این امر در بیمارانی که ارتفاع صورت بلند دارند می تواند نامطلوب باشد. لازم به ذکر است که طبق تحقیقات انجام شده ۵۰ درصد بیمارانی که از این دستگاه برای رفع ناهنجاری فکی خود کمک می گیرند به درمان مجدد با فیس ماسک پس از یک یا دو سال نیاز خواهند داشت و دلیل آن چیزی جز تمایل عود و برگشت ناهنجاری فکی نیست

تغییر چهره بعد از ارتودنسی

گفتنی است که درمان ارتودنسی می ‌تواند تأثیر بزرگی روی شکل صورت و چهره‌ شما بگذارد. وقتی دندان ‌ها و فکتان تغییر کند، سایر ویژگی‌ های صورتتان هم دچار تغییر می ‌شود بنابراین وقتی دندان‌ ها و فکتان به صورت مناسبی ردیف شده باشند، فقط از یک لبخند بی نقص بهرمند نمی‌ شوید، بلکه شکل صورتتان جذابیت و زیبایی بیشتری خواهد گرفت.

رژم غذایی مناسب در دوران درمان

در طول درمان ارتودنسی نباید غذا هایی با قوام سفت و سخت خورده شود زیرا احتمال جدا شدن وسایل ارتودنسی از روی دندان وجود خواهد داشت. در صورتی که وسایل ارتودنسی از روی دندان جدا شوند، اصطلاحاً گفته می شود بیمار دستگاه ارتودنسی خود را شکسته است که می بایست دوباره دستگاه ارتودنسی را به دندان چسباند. این امر باعث حرکت نا به جای دندان می شود و در روند درمان توقف ایجاد می نماید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *