راههای جایگزینی دندان

تقریبا تمامی انسانهای روی کره زمین بنا به دلایل متعدد حداقل یکی از دندانهایشان را از دست داده اند. راههای متعددی برای جایگزینی این دندانها در علم دندانپزشکی وجود دارد. از جمله این راهها می توان به ایمپلنت دندان، بریج، پروتز، دندان مصنوعی و سایر این موارد اشاره نمود. در این مطلب کمی راجع به این موارد صحیت می نماییم.

ایمپلنت در غرب تهران چیست؟

ایمپلنت دندان شامل یک سری پایه پیج مانندی می باشد. این پایه ها نقش ریشه دندان را عمل میکند. بدین معنی که درون استخوان فک قرار می گیرد و به استخوان دندان جوش می خورد. جنس این پایه ها از فلز تیتانیوم و یا از زیرکونیم اکساید می باشد. پایه های ساخته شده از زیرکونیم اکساید در مواردی که فرد به فلز تیتانیوم حساسیت نشان می دهد مورد استفاده قرار می گیرد.

کاشت دندان بدون ایمپلنت

در مقدمه اشاره نمودیم که متد مختلفی برای جایگزینی دندانهای از دست رفته وجود دارد.

  • پل یا بریج

     رایج ترین این راهها به جز ایمپلنت دندان، استفاده از روکش های دندانی به صورت بریج یا پل می باشد. در این متد درمانی دو دندان کناری دندان یا دندانهای مناری را بعنوان پایه های پل در نظر میگیرند. سپس یک پروتز یا روکش سه تکه یا بیشتر بر روی آنها قرار می دهند. پایه های پل روکش می شوند و منطقه خالی هم با استفاده از روکش پوشانده می شوند. بدین صورت با تشکیل یک حالت پل مانند فضای خالی دندان از دست رفته پوشانده می گردد.

  • پروتز متحرک

    راه دوم استفاده از پروتزهای متحرک بصورت پروتزهای پارسیل متحرک هست. به پروتزهای متحرک دندان مصنوعی یا دست دندان هم گفته می شود. این دندانهای مصنوعی از یک سری پروتز تشکیل شده است که بر روی یک لایه، لثه مانند تشکیل می گردد. این دندانها درون دهان قرار می گیرند. هر چند ساعت هم از دهان برای تمیز کردن و استراحت دادن به لثه بیرون آورده می شوند.

چرا باید جای خالی دندان از دست رفته را پر نمود

در صورتی که دندان از دست رفته جایگزین نگردد،مشکلات متعددی برای فرد پیش می آید. مهمترین این مشکلات عبارتند از

  • کاهش قدرت جوندگی فرد.
  • تغییر در تغذیه فرد.
  • از منظر زیبایی تاثیرات منفی دارد.
  • تخریب دندانهای کناری.
  • تحلیل استخوان فک.

از دست دادن دندان و تحلیل استخوان فک

مهمترین عامل نگهدارنده استخوانهای فک عبارت است از دندان. ریشه های دندان که درون استخوانهای دندان در کنار یکدیگر قرار دارند، باعث تراکم و حفظ استخوان نگهدارنده دندان می گردند. بهمین دلیل اگر دندانی از دست برود و جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشود، به مرور زمان استخوانهای نگهدارنده دندان در آن منطقه از بین می روند. بعد از گذشت مدت زمانی ممکن است استخوان فک در منطقه دندانهای کناری از بین رفته و دندانهای کناری لق گردند. بنابراین توصیه می گردد که در صورت از دست دادن دندانی، حتما در سریعترین زمان ممکن تا صدمات بیشتری به شما وارد نگردیده است برای جایگزینی آن اقدام نمایید.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

اگر از افرادی که جراحی کاشت ایمپلنت را انجام داده اند، این سوال را بپرسید؟ اکثر آنها می گویند که جراحی ایمپلنت برای آنها کمترین درد و ناراحتی داشته است. در حین جراحی و پروسه کاشت ایمپلنت دندان فرد با دریافت بی حسی هیچ گونه دردی را احساس نمیکند. بعد از انجام درمان هم اگر فرد توصیه های مراقبتی که پزشک به او توصیه می نماید، را به درستی رعایت نماید، با داروهای مسکن همچون ژلوفن و یا اسید مفنامیک میتوانیددرد را کنترل نماید. به طور کلی می توان گفت که کاشت ایمپلنت ازعصب کشی آسان تر و بی دردسرتر می باشد.

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

پروسه کاشت ایمپلنت به صورت خلاصه عبارت است از:

  • خارج کردن دندان تخریب شده
  • بازسازی استخوان در منطقه دندان خارج شده با پیوند استخوان فک در صورت نیاز
  • جراحی گذاشتن پیچ ایمپلنت (فیکسچر)
  • سه ماه زمان لازم داریم تا استخوان سازی شود و فیکسچربه استخوان محکم بچسبد.
  • مرحله دوم جراحی که باز کردن روی ایمپلنت هست.
  • قالبگیری از ایمپلنت دندان
  • تحویل روکش ایمپلنت دندان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *