ترمیم دندان

در مطلب نکات مهم درباره پر کردن دندان ها به ارائه برخی نکات در مورد انواع ترمیم های مورد استفاده در دندانپزشکی صحبت نمودیم. در این مطلب به بررسی یک سری نکات دیگر در زمینه ترمیم دندانها می پردازیم.

آیا پر کردن دندان با مواد آمالگام بی خطر است؟

یکی از موادی که برای ترمیم دندانها مورد استفاده قرار می گیرد، ماده ای است با پایه نقره و جیوه. به این ماده آمالگام گفته می شود. برخی افراد گمان می کنند که استفاده از این ماده بخاطر جیوه موجود در آن موجب بروز مشکلاتی همچون بیماری های ام اس، آلزایمر و یا اوتیسم می گردد.

انجمن های دندانپزشکی در این مورد تحقیقات فراوانی را انجام داده اند . نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که میزان جیوه موجود در این درمان به حدی نیست که بتواند ایجاد مشکل برای فرد نماید. البته برخی تحقیقات هم نشان داده است که آمالگام های دندانی ممکن است اثرات منفی بر روی سیستم عصبی جنین و یا کودکان در حال رشد داشته باشد. البته این موضوع هنوز به طور کامل اثبات نگردیده است. اگر نگرانی ای در این مورد دارید می توانید از درمانها یجایگزین آمالگام همچون ترمیم با کامپوزیت استفاده نمایید.

چگونه از دندان پر شده مراقبت کنیم؟

راهکارهای مراقبتی زیادی برای ترمیم دندان و دندان پر شده توصیه می گردد. از جمله این راهکارها عبارتند از:

• رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مراجعه به دندانپزشک در صورت وجود ترک خوردگی در بخش پر شده .
  • برای چک کردن  دندان‌ها هر 6 ماه به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • مراجعه به دندانپزشک در صورت داشتن گوشه تیزدندان.
  • دندان‌ها را با خمیر دندان حاوی فلوراید مرتب مسواک بزند.
  • مراجعه به دندانپزشک در صورت کنده شدن بخشی از پرشدگی.
  • از طرف دیگر نخ دندان کشیدن هم بسیار اهمیت دارد.
  • مراجعه به دندانپزشک در صورت حساس بودن دندان.

عوارض  ترمیم دندان

ترمیم دندان با انواع مواد می تواند موجب بروز مشکلات و عوارضی گردد.

• حساس شدن دندان

از جمله عوارض و مسائلی که ممکن است بعد پر کردن دندانها رخ دهد درد و یا حساس شدن دندانها می باشد. حساس شدن دندان ها بعد از پر کردن دندان ها یک مسئله رایج می باشد. معمولا بعد از ترمیم، دندان ممکن است در مقابل فشار، هوا، غذاهای شیرین و یا تغییر دما  تحریک می گردد. این مسئله یک مسئله گذرا است و معمولا بعد از چند هفته برطرف می گردد. ساختار دندانها در حین درمان تغییر میکند. بنابراین این مسئله نرمال می باشد. معمولا توصیه می شود که در این مدت از خوردن و نوشیدن موادی که موجب درد می گردند، خودداری گردد. همچنین توصیه می شود از مصرف داروهای مسکن خودداری نمایید.

• عدم رفع حساسیت دندان

اگر بعد از گذشت دو تا چهار هفته میزان حساسیت دندانها کاهش نیابد، بهتر است که به دندانپزشک مراجعه نمایید. معمولا در این مواقع یک سری درمانهای جانبی توصیه می گردد. مواردی همچون:

• استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت
    • قرار دادن مستقیم این مواد روی دندان
    • درمان ریشه
  • درد دندان

احتمال بروز درد در ناحیه دندان پر شده وجود دارد. ممکن است بعد از ترمیم دندان فرد هنگام قرار دادن دندانها بر روی هم احساس درد نماید. در این حالت لازم است که فرد برای اصلاح ساختار پر شدگی دندانها به دندانپزشک مراجعه نماید. شدت این درد در افراد مختلف متفاوت می باشد. بعنوان مثال اگر شدت پوسیدگی دندان به حدی باشد که نزدیک به منطقه پالپ دندان باشد، ممکن است فرد نیاز به درمانهای جانبی همچون درمان ریشه داشته باشد.

• آلرژی به مواد پر کننده دندان

در شرایط نادری واکنش های آلرژیک نسبت به مواد پرکننده نقره ای، جیوه و یا یکی از فلزاتی که درون آلیاژ آمالگام مشاهده شده است. در این حالت ممکن است علائمی همچون آلرژیهای پوستی در افراد مشاهده می گردد. دانه های پوستی و خارش پوست از جمله این موارد می باشد. در این افراد باید ترمیم دندان تخلیه شده و از مواد غیر فلزی همچون کامپوزیت برای پرکردن دندانها استفاده گردد.