ترمیم دندان با کامپوزیت

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان احتمال بروز انواع مشکلات دهانی بالا می رود. یکی از مشکلات پوسیدگی دندان می باشد. زمانی که دندانهادچار پوسیدگی شدند، نیاز به درمانهای جانبی همچون ترمیم دندان و یا درمان ریشه خواهند داشت. در این مطلب به بررسی یکی از انواع ترمیم دندان در سعادت آباد یعنی ترمیم دندان با کامپوزیت می پردازیم.

ترمیم با کامپوزیت

در مطلب ترمیم دندان ها گفته شد که روشهای مختلف ترمیم دندان وجود دارد. هر کدام از این روشها یک سری معایب و مزایا دارد. یکی از بروزترین موارد ترمیم دندان با کمترین میزان مضرات گزارش شده کامپوزیت می باشد.

دندان پر شده با کامپوزیت چقدر دوام دارد؟

در همین ابتدا به شما می گوییم که دندان پرشده با کامپوزیت به اندازه ترمیم با آمالگام محکم نمی باشد. دوام این نوع ترمیم حداقل 5 سال می باشد. البته به نوع و جنس دندان و کیفیت مواد مورد استفاده در درمان حتی تا ده سال یا بیشتر هم دوام داشته است.

عمر دندان پر شده

عمر و ماندگاری دندانهای پرشده به موارد متعددی بستگی دارد. مواردی مانند:

  • جایگاه دندان
  • جنس دندان
  • نوع ماده مورد استفاده در ترمیم
  • کیفیت انجام درمان
  • تجربه و تبحر دندانپزشک

این موارد از جمله مهمترین عوامل ماندگاری مواد مختلف در درمان پرکردن دندان می باشند. به طور متوسط بر اساس آمارهای ارائه شده از سازمانهای بهداشت کشورهای مختلف می توان عمر درمانهای مختلف را به شرح ذیل اعلام نمود.

  • عمر پرکردن با آمالگام: 10 تا 15 سال
  • عمر پرکردن با مواد سفید: 5 تا 10 سال
  • عمر پرکردن  با طلا:10 تا 15

عوامل موثر بر ماندگاری ترمیم دندان با کامپوزیت

در بالا به اختصار برخی از این موارد را بیان نمودیم. در این بخش به بررسی این موارد می پردازیم.

  • موقعیت دندان پر شده

    دندانهای انتهایی دهان تحت فشار بیشتری از دندانهای جلویی هستند. چرا که این دندانها مسئول جویدن مواد خوراکی می باشند. علاوه بر این شست و شو و تمیز کردن این دندانها سخت تر از دندانهای جلویی می باشد. به طور کلی برای پر کردن دندانهای انتهایی، از کامپوزیت استفاده نمی کنند. به خاطر عدم استحکام کافی برای تحمل فشار زیاد. احتمال آسیب دیدن این پرشدگی بعد از 5 سال خیلی زیاد می باشد. از طرف دیگر ممکن است برای دندانهای جلویی از کامپوزیت برای پر کردن استفاده شود. علاوه بر زیبایی خاص و ظاهر طبیعی، بعلت ورود فشار کم به این دندانها ماندگاری بالایی از این ترمیم می بینیم.

  • اندازه‌ی پرشدگی

    احتمال بروز انواع مشکلات و آسیب ها دردندانهای با پر شدگی های کوچک به علت وارد شدن کم تر فشارخیلی کم تر می باشد. بهمین دلیل گفته می شود که مناسب ترین پرشدگی برای پوسیدگی های کوچک، کامپوزیت دندان می باشد. بدین صورت دوام بیشتری از درمان مشاهده می گردد.

  • بروکسیسم

    در حین دندان قروچه یا براکسیسم دندانها به اندازه بیش از حدی به همدیگر ساییده می شوند. علاوه بر دندانها در این حالت به فکها هم فشار مضاعفی وارد می گردد. در افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، ترمیم دندان با آمالگام توصیه می گردد.

  • غذا و نوشیدنی‌های مصرفی

    برخی خوارکیها مانند خوراکیهای شیرین و یا اسیدی موجب بروز سایش شیمیایی مینای دندان می گردند. همین مسئله باعث شده که به افرادی که ترمیم دندان با کامپوزیت داشته اند، توصیه شود از خوردن و نوشیدن این قبیل خوراکیها تا سر حد ممکن خودداری نمایند.

  • نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان

    یکی از مواردی که نقش بسیار مهمی در این مسئله دارد، نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان توسط فرد می باشد. استفاده از نخ دندان و مسواک و شست و شوی دهان باعث می شود که از ایجاد پوسیدگی های جدید در دندانها جلوگیری شود. همین مسئله موجب بالارفتن دوام عمر دندانها و ترمیم آنها می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *