ترمیم دندان، ماتریس و وج

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

برای ترمیم نمودن دندانها با توجه به نوع پوسیدگی ونوع موادی که می خواهیم استفاده کنیم حفره دندان تراش داده می شود. مثلا برای ترمیم با آمالگام حتما باید حفره گیر دار باشد. ولی در ترمیم با کامپوزیت چون گیر از طریق تکنیک اسید اچ ایجاد می شود، حفره گیر دار لازم نیست.

ماتریس هلدر

 بعد از تراش حفره وبرداشتن کامل پوسیدگی حفره با ماده مناسب پر می شود. در ترمیم با آمالگام،آمالگام را داخل آمالگام کریر قرار داده وسپس داخل حفره قرار می دهیم. با کندانسور آنرا متراکم وفشرده می کنیم. سپس با کارورعمل فرم دادن را انجام داده.

سپس زمانیکه احساس می شود که نیروی برنیشرسبب به هم خوردن فرم آناتومیک دندان نخواهد شد، اقدام به برنیش کردن می کنیم. ازآنجا که در حفرات کلاس یک یا چند دیواره جانبی دندان از دست می رود. لذا هنگام پرکردن احتیاج به یک نوع دیواره مصنوعی در قسمت های پروگزیمالی دارد. این دیواره مصنوعی به وسیله نوار فلزی نازکی به نام نوار ماتریس ساخته می شود. نوار ماتریس در داخل وسیله ای به نام ماتریس هلدر جهت نگهداری آن از روی دندان قرار میگیرد.

انواع ماتریس هلدر

  • نگهدارنده ماتریس ایروی

    نوار ماتریس آنها به اندازه های گوناگون در بازار موجود است. از فولادی خیلی نازک ساخته شده اند. درهر طرف دارای 2یا 4 سوراخ می باشد. که این سوراخها استفاده از آنرا برای دندانهای مختلف امکان پذیر می کند. براحتی شکل آناتومیک دندان را به خود می گیرد.  این ماتریس هلدر دارای دوشاخه است که به وسیله پیچی به هم نزدیک ویا از هم دور می شوند. ماتریس در روی این شاخکها سوار می شود. محکم کردن ماتریس دور دندان بوسیله پیچی که در انتهای ماتریس هلدر قرار دارد انجام می شود. هنگام فشردن آمالگام ممکن است مقداری آمالگام از قسمت لثه ای عبور کند به همین خاطر گذاشتن وج الزامی است.

  • نگهدارنده ماتریس تانل مایر

     این نگهدارنده، نوع متداول ماتریس هلدر است. برای گذاشتن نوار ماتریس داخل ماتریس هلدر ابتدا دوانتهای آن به هم نزدیک می شوند. در نتیجه مخروط ناقصی تشکیل می گردد. یعنی محیط یک طرف آن از محیط طرف دیگر بزرگتر است. محیط کوچکتر همیشه در قسمت طوق دندان قرار گرفته ومحیط بزرگتر در سطح یکنواخت واقع می شود. در یک انتهای ماتریس هلدر 4 شیار وجود دارد. یکی در انتهای آن است. دوتا به طرف های جانبی ویکی بازاویه به طرف بدنه ماتریس هلدر امتداد دارد.

    جهت شیار در انتهای هلدر ماتریس همیشه باید به طرف لثه قرار گیرد. بدین دلیل که بتوان به راحتی آن را روی دندان باز کرده وخارج کرد. به این ترتیب محیط بزرگتر نوار ماتریس به طرف سطح جونده قرار گرفته ومحیط کوچکتر به سمت طوق دندان قرار می گیرد. انتهای دیگر ماتریس هلدر دوپیچ قابل تنظیم دارد. پیچ کوچکتر که در انتهایی ترین قسمت آن قرار دارد، نوار ماتریس را ثابت می کند.

     پیچ قابل تنظیم بزرگتر برای افزایش یا کاهش قطر نوار ماتریس به کار می رود. برای طرف چپ فک پایین وراست فک بالا نوار ماتریس در سمت چپ قرار می گیرد. برای طرف راست فک پایین وچپ فک بالا به طرف راست قرار داده می شود. در حالیکه شیارها به سمت پایین وطرف لثه قرار گرفته است.

وج

یکی از وسایل مورد استفاده در درمان جهت ثابت کردن نوار ماتریکس به کار میرود. در ادامه به بررسی مراحل قرار دادن این قطعه در حین درمان ترمیم می پردازیم.

وج چیست؟

وج در اشکال واندازه های مختلف از جنس چوب وپالستیک وجود دارد. مقطع مثلثی دارد. در اندازه های مختلف جهت انطباق با اندازه های گوناگون فضاهای اینترپروگزیمال عرضه می شوند. ماتریس هلدر معمولا در اطراف باکال است و وج با یک پنس از طرف لینگوال به فضای اینتر پروگزیمال گذاشته می شود. قاعده وج به طرف لثه ولبه تیز آن به طرف سطح اکلوزال قرار می گیرد.

قراردادن وج

وج در ناحیه اینتر پروگزیمال قرار داده می شود واهداف زیر را دنبال می کند.

  • نقطه تماس مناسبی بین پرکردگی ودندان به وجود می آورد.
  • با قرار دادن وج اورمنگ وجداسازی مختصر دندانها فضای بیشتر ومناسبتری برای ایجاد فرم صحیح ایجاد می شود.
  • جلوگیری از بروز مشکلات لثه ای از طریق فشردن ماتریس به لبه لثه حفره. به این ترتیب لبه لثه ای حفره کاملا بسته می شود. آمالگام هنگام متراکم کردن از لبه لثه ای عبور نمی کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *