تاثیر فلوراید در سلامت دندان ها

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

تاثیر فلوراید در سلامت دندانها

پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی است که در بین اقشار جامعه با هر نژاد، جنس، سن و رده اجتماعی مشاهده می‌شود .راههای مختلفی برای درمان و پیشگیری از این مشکل وجود دارد. یکی از این راهها استفاده از فلوراید در کودکی می باشد. در این مطلب به بررسی استفاده از فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی دندانها می پردازیم.

شاخص DMFT

کمتر فردی را در جامعه می‌توان یافت که دندان پوسیده یا ترمیم شده نداشته باشد. در علم دندانپزشکی شاخصی برای تعریف سلامت دهان و دندان تعریف شده است که در آن تعداد دندان‌های پوسیده، دندان‌های کشیده شده و دندان‌های ترمیم شده در نهایت عددی را تحت عنوان شاخص DMFT مشخص می‌کنند. هرچه این عدد بالاتر باشد نشانگر آن است که بهداشت دهان و دندان و فرهنگ پیشگیری در آن جامعه پایین‌تر است. متاسفانه شاخص DMFTدر میان کودکان ایرانی بسیار بالاتر از متوسط جهانی است. این بدان معناست که در ایران تعداد دندان‌های پوسیده، پر کرده و کشیده شده کودکان بسیار بالاتر از متوسط جهانی است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد قسمت عمدهDMFT مربوط به دندان‌های پوسیده است. فلوراید تراپی یکی از روش‌های مناسب جهت پیشگیری و کاهش پوسیدگی در دندان کودکان است.

فلوراید چیست؟

فلوراید یک ماده‌ معدنی طبیعی است که در پوسته زمین وجود دارد و در طبیعت به وفور یافت می‌شود. یکی از ویژگی‌های فلوراید اثر ضدپوسیدگی آن روی دندان‌هاست که نقش موثری در افزایش استحکام و پیشگیری از پوسیدگی کودکان و نوجوانان ایفا می‌کند.

راههای مصرف فلوراید

اثر ضد پوسیدگی فلوراید با افزودن آن به آب آشامیدنی شهری، خمیر دندان‌ها و دهان شویه ها، همچنین استفاده از نوشیدنی‌هایی با آب دارای فلوراید انجام می‌شود. وقتی فلوراید در غذا و نوشیدنی مصرف می‌شود، وارد جریان خون می‌شود و در استخوان‌ها و دندان‌ها تجمع می‌کند. گردش خون با فراهم کردن فلوراید در بزاق اثر موضعی هم دارد. مقدار کمی ‌از فلوراید وارد بافت نرم می‌شود و باقیمانده آن در بزاق ترشح می‌شود.

فلوراید چگونه بر دندان‌ها اثر می‌کند؟

خواص ضد پوسیدگی فلوراید به روش‌های مختلفی اعمال می‌شود:

  • وقتی فلوراید با مینا و عاج دندان تماس می‌یابد، با کلسیم و فسفر موجود در آنها فلورو آپاتیت را تشکیل می‌دهد و این ترکیبی است که نسبت به هیدروکسی آپاتیت به اسید مقاوم تراست.
  • فلوراید همچنین ترمیم و معدنی شدن مجدد سطح دندان‌های پوسیده را تسریع می‌کند و کمک می‌کند که روند تخریب معکوس شود و موجب افزایش مقاومت سطح دندان در برابر پوسیدگی شود.
  • در نهایت، فلوراید موجب کاهش اثر تخریبی باکتری‌های دهان بر دندان می‌شود که این کار را از طریق تداخل در تشکیل و عملکرد میکروارگانیسم‌ها انجام می‌دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *